پاركينگ 19 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 19 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
مقدمه:
هر اتومبیل در طول هر سال به طور متوسط بیست هزارکیلومتر
می پیماید ومتوسط سرعت آن چهل کیلومتر در ساعت باشد،مدت زمانی که یک اتومبیل در سال به طور متوسط در حرکت است برابر با 400 ساعت می شود . بنابراین ،هر اتومبیل به طور متوسط 8360 ساعت درسال در حال توقف است واحتیاج به محلی برای توقف دارد.این محاسبه ساده نشان می دهد که مدت زمان نیاز هر اتومبیل به پارکینگ به مراتب بیشتراز مدت زمان حرکت ان است. چون بیشتر وسایل نقلیه را در بیشتر شهرها انواع اتومبیل تشکیل می دهد، مشکل پارکینگ اصولا ً در رابطه با این وسایل در نظر گرفته می شود.
سطح توقف اتومبیل
متوسط سطحی که برای توقف یک اتومبیل در نظر گرفته می شود ،چهارده متر مربع است.اگر متوسط تعداد سرنشین هر اتومبیل را دو نفر فرض کنیم ،به طور متوسط حداقل هفت متر مربع از سطح شهر جهت پارکینگ برای هر سرنشین اتومبیل اختصاص پیدا می کند .از طرف دیگر،چون اتومبیل وسیله ای شخصی است،حداقل دو جای پارک برای آن لازم است،یکی در محل سکونت صاحب آن و دیگری در محل کسب و کار ویا محلهایی نظیر مراکز خرید ،که جای پارک اخیرا ً بخصوص در شبها و ایام تعطیل ،تقریبا ً بدون استفاده می ماند.
2
ساختن پارکینگهای وسیع،و احیانأچند طبقه،در نقاطی نظیر مراکز شهر ،که غالبا ً با کمبود فضای لازم جهت توقف وسایل نقلیه روبرویند،به علت محدودیت و گران بودن زمین هزینه های هنگفتی در بر دارد.در بیشتر موارد،حتی اگر بودجه و اعتبار کافی موجود باشد،به علل گوناگونی،نظیر وجود ساختمانهای باستانی یا از بین رفتن بافت اصیل شهری،ساختن پارکینگ به اندازه کافی در مراکز شهر ها مقدور نیست..
به علاوه،تخلیه پارکینگها در مکانهایی از شهر در ساعات معینی از روزو در فاصله زمانی کوتاهی صورت می گیرد که باعث افزایش ناگهانی بار ترافیک به جاده ها و خیابان های مجاور و اطراف و در نتیجه تراکم بیشتر ترافیک می شود.
مطالعه پارکینگ
قبل از هر گونه اظهار نظروتصمیم گیری در مورد ایجاد پارکینگ و حل مسًله آن در یک منطقه لازم است اطلاعات اولیه لازم را در مورد منطقه مورد نظر تهیه کنیم.اهم این آمار و اطلاعات لازم عبارتند از:
1) بررسی و برآورد پارکینگهای موجود
2) تراکم پارکینگ
3) مدت پارک
4) برآورد پارکینگهای لازم
3
مدت پارک
برای مطالعه، بررسی وحل مشکل پارکینگ دانستن مدت زمانی که وسایل نقلیه در پارکینگهای مختلف متوقف اند ضروری است.
اندازه گیری مدت پارک در پارکینگهای خیابانی به صورت مستقیم و به وسیله آمار گرانی که پیاده مسیرهای مختلف را طی می کنند صورت می گیرد.انتخاب مسیر (یا قسمت هایی از مسیر)باید طوری باشد که یک آمارگر بتواند طول آن را به صورت رفت و برگشت در فاصله زمانی معینی بپیماید. این فاصله زمانی معمولا ً ربع ساعت، نیم ساعت یا یک ساعت خواهد بود. آمارگر ضمن این مدت شماره پلاک وسایل نقلیه پارک شده در طول مسیر را یادداشت می کند . به این ترتیب می توان مدت توقف هر وسیله را به دست آورد.
واضح است که نتایج حاصل با خطاهایی همراه است، که با در نظر گرفتن ضرایب و تصحیحهایی خطای مورد نظر را تا حدودی جبران کرد.
5
برآورد پارکینگ لازم
در تشخیص نیاز فعلی به پارکینگ باید توجه داشت که غالبا ً نیاز واقعی بیش از نیاز ظاهری است، زیرا امکان دارد به علت محدودیت پارکینگ بسیاری از مردم از آوردن وسیله نقلیه خود صرف نظر کنند یا از پارک کردن منصرف شوند .
برآورد تعداد محل پارک لازم برای آینده امری نسبتا ً دشوار است ، زیرا بستگی به پارامترهای متنوع ومتغیری نظیر آهنگ رشد جمعیت و آهنگ رشد وسایل نقلیه، چگونگی گسترش و ایجاد ساختمانها، وضعیت ترابری عمومی واوضاع سیاسی و اقتصادی دارد. در هر صورت می توان با توجه به آمار و اطلاعات موجود از نیاز آتی به پارکینگ در ناحیه مطالعاتی ، برآوردی تقریبی به دست آورد.
محل پارکینگ
از نظر رانندگان وسایل نقلیه شخصی، بهترین محل پارکینگ جلو محل کار آنها و حداکثر در چند متری آن است، اما تأمین این خواست غالبا ًدشوار است. از نظر مهندسی ترافیک، بهترین محل برای احداث پارکینگ در شهرها نزدیک ایستگاههای اصلی و مرکزی وسایل نقلیه عمومی، نظیر اتوبوس، راه آهن، مترو، پایانه های شهری و فرودگاهها است.
از مهمترین عوامل تعیین محل پارکینگ اندازه و ظرفیت آن است.پارکینگ را باید طوری طرح ریزی کرد و ساخت که بتواند حداکثر ظرف نیم ساعت پنجاه درصد ظرفیت خود را تخلیه کند. بنابراین مسیرهای مجاور آن باید قدرت کشش(ظرفیت)این بار ترافیکی اضافی را داشته باشند.