تحقیق ایزو 9000
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 10 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
ISO 9000 Y2K
تاريخچه شكلگيري استانداردهاي مديريت و تضمين كيفيت و بينالمللي شدن آنها
بيش از نيم قرن از تدوين استانداردهاي معتبر سيستمهاي مديريت و تضمين كيفيت ميگذرد. ضرورت بالا نگهداشتن ضرايب ايمني و قابليت اطمينان در صنايع نظامي سبب گرديد كه چنين مقرراتي ابتدا در اين صنايع و سپس در صنايع هوانوردي و صنايع هستهاي به اجرا درآيد.
پيچيدگي محصولات، تعداد و تنوع قطعات در صنايع خودروسازي نيز به ناچار باعث توسعه تدريجي استانداردها و مقررات مشابهي در اين صنايع گرديد و دستاوردهاي قابل توجه اين صنايع در اجراي اين استانداردها باعث گرديد تا شركتها و صنايع ديگر نيز سيستمهاي كيفيت خود را بر اساس اين استانداردها معتبر نمايند.
از ديگر مهم رشد و شيوع استانداردهاي سيستم كيفيت ميتوان به كسب اطمينان از كيفيت توسط مشتري (تضمين كيفيت بيروني) اشاره نمود.
به منظور كسب چنين اعتمادي، مشتري ناگزير ميگردد از طريق خود يا نمايندهاش سيستم كيفيت سازمان مورد نظر را مورد رسيدگي و ارزيابي قرار دهد. وليكن با اين روش مشكل بزرگي براي شركتها، كارخانجات و تأمين كنندگان بوجود ميآيد و آن اختلاف بين معيارهاي ارزيابي و ارزشيابي مشتريان مختلف بود و در واقع علاوه بر خواستهها و انتظارات متفاوت مشتريان درباره محصول، مشتريان ديدگاههاي مختلفي درباره سيستم كيفيت تأمين كنندگان داشتند و طالب آن بودند كه ديدگاهايشان در اين سيستمها لحاظ شود.
2
تا دهه 1970 استانداردهاي ملي و منطقهاي متعددي به عنوان مبناي ارزيابي سيستمهاي كيفيت تدوين و منتشر گرديد كه هر يك نيز خواستهها و ويژگيهاي متفاوتي را براي سيستمهاي كيفيت در عرصههاي مختلف و روشهاي متفاوتي را نيز براي ارزيابي و مميزي سيستم كيفيت ارائه مينمود.
اولين سري استاندارد تضمين كيفيت در سال 1979 ميلادي با عنوان BS5750 در سه بخش و توسط مؤسسه استاندارد انگلستان (BSI) انتشار يافت. در سال 1987 ميلادي، سازمان جهاني استاندارد ISO، بر پايه BS5750، مجموعهاي از استانداردهاي بينالمللي را انتشار ساخت كه به خانواده 9000 ISO مشهور شد.
اين استانداردها در سال 1994 مورد بازنگري قرار گرفتند و سري 2000 استانداردهاي مذكور در واقع نتيجه دومين ويرايش اين استانداردها به شمار ميرود.
نام ايزو چگونه بوجود آمد
كلمه ايزو (ISO) تركيبي گرد آمده از كلمات International Standardization for Organization است.
ISO سر واژه (Abbreviation) نيست و در واقع كلمهاي است در قالب (Acronym) كه از «ISOS» يوناني به معني «مساوي» گرفته شده است. براي گريز از سرواژههاي متعدد كه در نتيجه ترجمه «سازمان جهاني استاندارد سازي» به زبانهاي مختلف كشورهاي عضو پديد ميآيد، از اين كلمه استفاده شده است و اسم سازمان همواره ISO خواهد بود.
3
مزاياي گواهينامه ISO 9000: 2000
سازمانهايي كه استاندارد ايزو 9000 را در سيستم مديريت كيفيت اجرا ميكنند، دريافتهاند كه دريافت گواهينامه ايزو 9000 منافع بسياري به دنبال خواهد داشت. از جمله: ايجاد محيط كاري سازمان يافته، افزايش تعداد مشتري، و جلب رضايت بيشتر آنها.
به وجود آوردن سيستم مديريت كيفيت ميتواند پاسخي به تقاضاي بازار كار و تجارت باشد، يا بهرهوري سازمان شما را افزايش دهد. به طور كلي برخي منافع حاصل از پياده كردن اين سيستم عبارتند است از:
تهيه و تدارك الزامات و ابزار كاربردي و همچنين حصول شفافيتهاي لازم براي حضور و موفقيت اثربخش در مناقصه داخلي و بينالمللي.
ارايه ساختاري شفاف و شخص از سازمان براي تمام طرفهاي ذينفع از جمله:
جامعه، سهامداران، كاركنان، مشتريان و كارفرمايان و همچنين تأمين كنندگان.
جامعه داخلي و بينالمللي مطمئن ميشوند كه سازمان شما داراي شناسنامه عملكرد و اهداف متعالي و مترقي است و ضمن حفظ منابع ملي و بشري بر عليه منافع عمومي از جمله ايمني و محيط زيست و كيفيت زندگي آنها تأثير منفي نميگذارد و در جهت پاسداشت آنها گام بر ميدارد.
سهامداران مطمئن ميشوند كه سود سهام و سرمايه آنها بطور منطقي و نه اتفاقي حاصل ميشود و ضمن تداوم حركت در يك مدار مستمر در جهت افزايش و فزوني آن نيز برنامهريزي شده است.
مشتريان مجموعه مطمئن ميشوند كه آندسته از الزامات فني، تخصصي و ساير ويژگيهاي محصول و خدمات دريافتي كه انتظار دارند برآورده ميشود و سازمان به الزاماتي كه آنها اشاره نكردهاند ولي براي كيفيت و ايمني مورد نظرشان مورد نياز است فكر كرده و تدابير مثبتي انديشه نموده است.
4
تأمين كنندگان مطمئن ميشوند كه اقلام و مواد اوليه را به شركت و سازماني هوشمند ميسپارند و در صورت هر گونه نقص و كوتاهي در آنها، اقلام معيوب شناسايي شده و در ضمن لطمه به اعتبارشان براي آنها هزينه سر بار ايجاد ميكند (از جمله هزينه عودت يا بازكاري و اصلاح و ارسال مجدد كالا) بنابراين اقدام مورد نياز شما را با دقت و ريز سنجي بيشتري تهيه و تامين ميكنند تا هم بازار يك مشتري خوب را حفظ كنند و هم هزينه فروششان كمتر شود.
كاركنان مجموعه مطمئن ميشوند كه تمامي ارزشهاي انساني آنها اعم از دانش، آگاهي، مهارت، تخصص، تجربه، صلاحيتها و شايستگيهايشان و در معناي ارزشهاي معنوي و انساني آنها حفظ شده و مورد احترام قرار ميگيرد و به ايشان بعنوان ابزار كار و مواد داراي تاريخ مصرف نگاه نميشود.
* به تصوير كشيدن نمايههاي قابل حصول از مقاصد گام به گام و دور دست سازمان براي بقاي در عرصه تعالي و ساير زمينهها از جمله تجاري، بازرگاني و سرمايهداري.
* توزيع تعهد سازماني بين تمامي افراد و مسووليتهاي مرتبط درون سازماني بگونهاي كه با تعيين و تشريح شرايط مطلوبي كه مورد نظر مديريت سازمان است و در نهايت شرايطي كه بايد براي تحقق آنها تلاش نمود، هر مسووليتي محدوده عملكرد و اختيارات خود را بخوبي تشخيص ميدهد و ميداند كه در چه مسووليتي بايد پاسخگو باشد. بنابراين مخاطره مديريت براي حضور مستمر بروي جريان كار به حداقل ميرسد (مخاطره اكثر مديران اينست كه فقط زماني كار پيشرفت ميكند كه نه تنها با دو چشم بلكه با دوازده چشم بروي هر يك كاركنان نظارت وجود داشته باشد تا كاركنان حداقل نيمي از انتظارات را برآورده كنند!!!)
* شناسايي و رديابي تمامي مخاطرات و معايت محتمل در جريان عملكرد و پيشبيني اكثر شرايط نامطلوبي كه ممكن است در صورت كوتاهيهاي احتمالي بوجود (كاهش ريسك توليد و سرمايه)