دانلود مقاله موارد الودگی محیط زیست
دسته بندي :
مقاله »
مقالات فارسی مختلف
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 18 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
موارد الودگی محیط زیست
مقدمه
نفت خام مخلوطي از تركيبات شيميايي هيدروكربن دار است كه زنجيره طويل كربن و هيدروژن دارد و يك ماده با ارزش است كه براي توليد محصولاتي از آن نه فقط سوخت بلكه مواد خامي براي ساخت پلاستيك، فيبرهاي سنتتيكي، لاستيك، كود و توليدات بيشمار ديگر استفاده مي شود. خليج فارس و درياي عمان به لحاظ موقعيت استراژيك خود، محل عبور ميزان زيادي از نفت خام مورد نياز جهان محسوب شده و تقريباً نيمي از توليد جهاني نفت از طريق دريا حمل ميگردد جابجايي چنين حجم عظيمي از نفت نيازمند سازماندهي ترابري نفتكشها و تانكرهاي بزرگ در اين درياست. متاسفانه اكثر حوادث تانكرها نزديك به ساحل بوده و نفت نشت يافته موجب آلودگي نفتي در ساحل خواهد شد. لكه نفتي در يك محل ثابت نمي ماند و با سرعتي معادل 4-3 درصد سرعت باد حركت مي كند.
منابع نفتي آلودهكننده دريا
نفت يكي ازمنابع آلاينده در اقيانوس است در چند منطقه ساحلي نفت از طريق نشت طبيعي در محيط دريا وارد شده همچنين بعنوان يك ماده آلاينده منتشر شده توسط انسان نيز وارد دريا مي گردد.نفت از منابع غير زنده بستر دريا يا فسيلها استخراج و از طريق اقيانوسها منتقل شده و در پالايشگاههاي موجود در ساحل تصفيه مي شود. اين فرآيند باعث پخش بالقوه آلودگي در دريا مي گردد. مقدار زيادي از نفت خام و مشتقات آن مثل سوخت، گرما و روغن از شهرهاي ساحلي و رودخانه ها به صورت روان آب وارد محيط دريا مي شوند. توافقنامه بين المللي جلوگيري از آلودگي دريا بوسيله كشتيها شديداً آلودگي را كنترل مي كند. (MARPOL)هنوز تانكرهاي نفتكش بعد از تخليه نفت، تانكهايشان را در دريا به شكل غير قانوني تخليه و آبي را كه آنها بعنوان آب توازن1 در برگشت استفاده مي نمايند در دريا تخليه مي كنند. عمليات اين تانكرهاي نفتي و فاضلابهاي شهرها به عنوان مهمترين منابع آلودگيهاي نفتي محسوب مي شوند.
از جمله خطرات بالقوه كه گاهگاهي پيش مي آيند سوختن فيوزهاي دكلهاي منطقه ساحلي است كه براي استخراج نفت بكار مي روند. در سال 1979 در خليج مكزيك در اثر سوختن فيوزهاي برق در زير آب يك جاه اكتشافي حداقل نيم ميليون تن نفت(حدود 6/3ميليون بشكه ) در يك دوره نه ماهه وارد آب شد. اهميت ورود اين مواد خيلي بيشتر از سوختن فيوزهاي برق در خليج فارس در سال 1983 نبود.
2
موارد الودگی محیط زیست
مقدمه
نفت خام مخلوطي از تركيبات شيميايي هيدروكربن دار است كه زنجيره طويل كربن و هيدروژن دارد و يك ماده با ارزش است كه براي توليد محصولاتي از آن نه فقط سوخت بلكه مواد خامي براي ساخت پلاستيك، فيبرهاي سنتتيكي، لاستيك، كود و توليدات بيشمار ديگر استفاده مي شود. خليج فارس و درياي عمان به لحاظ موقعيت استراژيك خود، محل عبور ميزان زيادي از نفت خام مورد نياز جهان محسوب شده و تقريباً نيمي از توليد جهاني نفت از طريق دريا حمل ميگردد جابجايي چنين حجم عظيمي از نفت نيازمند سازماندهي ترابري نفتكشها و تانكرهاي بزرگ در اين درياست. متاسفانه اكثر حوادث تانكرها نزديك به ساحل بوده و نفت نشت يافته موجب آلودگي نفتي در ساحل خواهد شد. لكه نفتي در يك محل ثابت نمي ماند و با سرعتي معادل 4-3 درصد سرعت باد حركت مي كند.
منابع نفتي آلودهكننده دريا
نفت يكي ازمنابع آلاينده در اقيانوس است در چند منطقه ساحلي نفت از طريق نشت طبيعي در محيط دريا وارد شده همچنين بعنوان يك ماده آلاينده منتشر شده توسط انسان نيز وارد دريا مي گردد.نفت از منابع غير زنده بستر دريا يا فسيلها استخراج و از طريق اقيانوسها منتقل شده و در پالايشگاههاي موجود در ساحل تصفيه مي شود. اين فرآيند باعث پخش بالقوه آلودگي در دريا مي گردد. مقدار زيادي از نفت خام و مشتقات آن مثل سوخت، گرما و روغن از شهرهاي ساحلي و رودخانه ها به صورت روان آب وارد محيط دريا مي شوند. توافقنامه بين المللي جلوگيري از آلودگي دريا بوسيله كشتيها شديداً آلودگي را كنترل مي كند. (MARPOL)هنوز تانكرهاي نفتكش بعد از تخليه نفت، تانكهايشان را در دريا به شكل غير قانوني تخليه و آبي را كه آنها بعنوان آب توازن1 در برگشت استفاده مي نمايند در دريا تخليه مي كنند. عمليات اين تانكرهاي نفتي و فاضلابهاي شهرها به عنوان مهمترين منابع آلودگيهاي نفتي محسوب مي شوند.
از جمله خطرات بالقوه كه گاهگاهي پيش مي آيند سوختن فيوزهاي دكلهاي منطقه ساحلي است كه براي استخراج نفت بكار مي روند. در سال 1979 در خليج مكزيك در اثر سوختن فيوزهاي برق در زير آب يك جاه اكتشافي حداقل نيم ميليون تن نفت(حدود 6/3ميليون بشكه ) در يك دوره نه ماهه وارد آب شد. اهميت ورود اين مواد خيلي بيشتر از سوختن فيوزهاي برق در خليج فارس در سال 1983 نبود.