تحقیق بنزين 47 ص
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 46 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
مقدمه
بنزين برشي از نفت است كه براي سوخت موتورهاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد . اين سئخت مخلوطي است از گروههاي مختلف هيدروكربني كه در مولكولشان بين 4 تا 12 كربن دارند . نقطه هاي جوش آنها بين 30 تا 120 درجه سانتي گراد است .
دو نوع سوخت مونور در بازار عرضه مي شود : 1 – بنزين معمولي 2 – بنزين سوپر ، كه تفاوتشان در عدد اكتان (درجه آرام سوزي ) است . اين دسته بندي بنزين اتومبيل بر مبناي عدد اكتان در حقيقت بر پايه مرغوبي بنزين است . زيرا هر چه عدد اكتان بنزين بالاتر باشد ، مرغوبتر است .
از دهه 1920 به بعد براي بالا بردن درجه اكتان از تركيبات سرب دار مانند تترااتيل سرب ( TEL ) استفاده مي شود . به علت سمي بودن اين ماده و جلوگيري از آلودگي محيط زيست ، اغلب كشورهاي صنعتي به تدريج استفاده از اين ماده ممنوع شده است . به جاي آن از بنزين بدون سرب استفاده مي شود . در ايران پالايشگاه اراك ، اولين پالايشگاهي است كه بنزين بدون سرب توليد مي كند . بررسي مشخصات بنزينها معمولا از نظر كاربردشان در موتور مورد توجه قرار مي گيرد . در زير اين گونه مشخصات ارائه گرديده است .
3
الف – چگالي نسبي
چگالي نسبي نمي تواند به تنهائي كيفيت يك بنزين را مشخص كند . چگالي نسبي بنزين معمولي 76/0 و در بنزين سوپر 77/0 مي باشد .
ب – تقطير
منحني تقطير ASTM انعكاسي از تركيب بنزين است و اطلاعاتي درباره سهولت راه اندازي موتور در سرما ، رقيق شدن روغن و امكان فرسايش پوشش ها مي دهد .
چنانچه دماي 10% تقطير بين C 60-50 باشد ، مقدار حداقلي از برشهاي سبك وجود دارد كه تبخيرشان براي راه اندازي موتور در سرما كفايت مي كند . اگر نقطه 50% بين C 110-90 باشد ، فراريت قسمت مياني بنزين مناسب است و تبخير سوخت به خوبي صورت مي گيرد ، در نتيجه امكان استفاده از حداكثر قدرت موتور ميسر مي شود . براي قسمت انتهايي بنزين نقطه 95% كمتر از c 205 در نظر گرفته شده است . در قسمت انتهايي ، هيدروكربن هاي سنگين قرار دارند كه از نظر ارزش گرمائي مفيدند ولي فراريت اندكشان موجب بعضي اشكالات مي شود از قبيل تبخير نامناسب بنزين و توليد رسوب در نتيجه احتراق ناقص ، شستشوي پوششها و رقيق كردن روغن . اين اشكالات بلافاصله پس از راه اندازي موتور به وجود مي آيد . همچنين تا زماني كه موتور به دماي عاديش نرسيده و جريان سوخت حاوي قطرات مايع است ، توزيع تترااتيل سرب در سيلندرها مناسب است زيرا
3
دماي جوش اين ماده C 200 است و ديرتر تبخير مي شود و در قطرات تبخير نشده غلضتش افزايش مي يابد و در مواقع خروج ، رسوبهايي بر روي سوپاپ ها به جا مي گذارد .
با توجه به گستره تقطير بنزين ، مشخص مي شود كه هيدروكربن هاي سازنده آن از C4 تاC12 مي باشند و نقطه آنها ميان 30 تا 210 درجه سانتيگراد است .
ج – فشار بخار
مواد فرار باعث سهولت راه اندازي موتور در زمستان مي شوند ولي احتمال انجماد سوخت را نيز به وجود مي آورند كه با كاهش فشار بخار و افزايش ضد يخ به بنزين ، از اين امر جلوگيري مي شود . در تابستان نيز مقدار زياد ه
4
يدروكربن هاي سبك به علت تشكيل سدي از بخار در لوله بنزين ، باعث توقف موتور مي شود . در اين حالت بايد صبر كرد تا موتور سرد شود سپس آن را راه انداخت .
د – صمغها
غلظت صمغ موجود در بنزين نبايد از 10 ميلي گرم در cc 100 تجاوز كند .
صمغها تركيباتي هستند كه در اثر اكسيد شدن و پليمري شدن اولفين هاي ناپيدار ايجاد مي شوند . اگر غلظتشان بيش حد مجاز باشد ، اشكالاتي پيش مي آورند ، از جمله ايجاد رسوبهاي بسيار مزاحم در نقاط داغ لوله ها كه منجر به انسداد آنها مي شود . مخزن بنزين نيز از يك ورقه صمغ پوشيده مي شود كه در صورت جدا شدن ، باعث انسداد لوله مكش خواهد شد .
چون واكنش هاي اكسيد شدن و پليمري شدن اولفين هاي موجود در بنزين ادامه مي يابد ، بنابراين اندازه گيري صمغ موجود بايد درست قبل از مصرف بنزين انجام شود و غلظت آن نبايد از ml 10 در cc100 تجاوز نمايد . در حالتي كه بنزين بايد مدتي نگهداري شود ، براي آگاهي از ميزان صمغي كه در اين مدت تشكيل خواهد شد ، آزمايش صمغ بر پتانسيل كه عبارت است از پير كردن مصنوعي بنزين ، انجام مي شود . تشكيل صمغ بر روي عدد اكتان ميز تاثير مي گذارد ، بدين ترتيب كه تبديل اولفين ها به پليمرها باعث كاهش عدد اكتان بنزين مي شود . ( 2 تا 3 واحد )