تحقیق پيشينه سلامت عمومي (قابل ویرایش)
دسته بندي :
دانش آموزی و دانشجویی »
دانلود تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 22 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
مقدمه
سلامت روان به عنوان يكي از دو ركن سلامتي، لازمه ي يك زندگي مفيد، موثر، و رضايت بخش فردي است، و سلامت روان افراد يك جامعه، خصوصا اقشار موثر و سازنده ي آن، لازمه ي پويايي، بالندگي و اعتلاي آن جامعه است. نقش برجسته و منحصر به فرد دانش آموزان به عنوان مديران و سازندگان آينده ي هر جامعه، ضرورت تامين سلامت رواني آنها و نيز شناسايي و حذف عوامل منفي موثر بر سلامت رواني آنها را ضروري مي نمايد. هر ساله هزاران جوان ايراني وارد مدارس مي شوند و دوره ي تحصيلات مقطعي به واسطه ي حضور عوامل متعددي از جمله دوري از خانواده، سازگاري با شرايط تحصيل در مدارس ، سازگاري با محيط هاي اجتماعي ، ناكامي هاي تحصيلي، و ... يك دوره ي فشارزاي رواني است. )ابوالقاسمي، 1383 ؛ اشكاني، 1374 ؛ برزگر و همكاران، 1383 ؛ پناه عنبري و همكاران، 1380)
با توجه به اين كه تحقيقات صورت پذيرفته در كشور در خصوص سلامت رواني دانش آموزان و بررسي آن با افت تحصيلي همان دانش اموزان عمدتاً معطوف به توصيف وضعيت رواني دانش آموزان يا شناسايي عوامل مرتبط با سلامت رواني دانش آموزان بوده و تا كنون تحقيقات تجربي جامعي در خصوص تاثير مداخلات بر افزايش سلامت رواني انسان ها، خصوصا دانش آموزان صورت نپذيرفته است، به نظر مي رسد جاي تحقيقاتي كه معطوف به تاثير مداخلات بر سلامت رواني ,و افت تحصيلي است در سوابق تحقيقاتي مربوط به سلامت رواني خالي يا حداقل كمرنگ مي باشد. در اين تحقيق سعي گرديد تا ضمن مقايسه ي سلامت رواني دانش آموزالن مدارس مختلف در شهرستان ايذه ، به بررسي نقش (spiritual concepts) مفاهيم معنوي (priming) دريك مطالعه ي تجربي با استفاده از فعال سازي ذهني معنويت به عنوان يكي از عوامل احتمالي موثر بر سلامت رواني دانشجويان بپردازد.
مقدمه
سلامت روان به عنوان يكي از دو ركن سلامتي، لازمه ي يك زندگي مفيد، موثر، و رضايت بخش فردي است، و سلامت روان افراد يك جامعه، خصوصا اقشار موثر و سازنده ي آن، لازمه ي پويايي، بالندگي و اعتلاي آن جامعه است. نقش برجسته و منحصر به فرد دانش آموزان به عنوان مديران و سازندگان آينده ي هر جامعه، ضرورت تامين سلامت رواني آنها و نيز شناسايي و حذف عوامل منفي موثر بر سلامت رواني آنها را ضروري مي نمايد. هر ساله هزاران جوان ايراني وارد مدارس مي شوند و دوره ي تحصيلات مقطعي به واسطه ي حضور عوامل متعددي از جمله دوري از خانواده، سازگاري با شرايط تحصيل در مدارس ، سازگاري با محيط هاي اجتماعي ، ناكامي هاي تحصيلي، و ... يك دوره ي فشارزاي رواني است. )ابوالقاسمي، 1383 ؛ اشكاني، 1374 ؛ برزگر و همكاران، 1383 ؛ پناه عنبري و همكاران، 1380)
با توجه به اين كه تحقيقات صورت پذيرفته در كشور در خصوص سلامت رواني دانش آموزان و بررسي آن با افت تحصيلي همان دانش اموزان عمدتاً معطوف به توصيف وضعيت رواني دانش آموزان يا شناسايي عوامل مرتبط با سلامت رواني دانش آموزان بوده و تا كنون تحقيقات تجربي جامعي در خصوص تاثير مداخلات بر افزايش سلامت رواني انسان ها، خصوصا دانش آموزان صورت نپذيرفته است، به نظر مي رسد جاي تحقيقاتي كه معطوف به تاثير مداخلات بر سلامت رواني ,و افت تحصيلي است در سوابق تحقيقاتي مربوط به سلامت رواني خالي يا حداقل كمرنگ مي باشد. در اين تحقيق سعي گرديد تا ضمن مقايسه ي سلامت رواني دانش آموزالن مدارس مختلف در شهرستان ايذه ، به بررسي نقش (spiritual concepts) مفاهيم معنوي (priming) دريك مطالعه ي تجربي با استفاده از فعال سازي ذهني معنويت به عنوان يكي از عوامل احتمالي موثر بر سلامت رواني دانشجويان بپردازد.
زندگي افراد هدف تحقيق: روانشناسي بهداشت، در سال هاي اخير اهميت زيادي براي نقش راهبردهاي مقابله و سبك مقابله، تواناييهاي شناختي و رفتاري اي در چگونگي وضعيت سلامت جسماني و رواني آنها قائل شده است. شيوه هاي هستند كه فرد مضطرب به منظور كنترل نيازهاي خاص دروني و بيروني فشارآور به كار مي گيرد. يكي از شيوه هايي كه اخيراً روند رو به گسترشي پيدا كرده است، شيوه ي مقابله ي مذهبي و معنوي است. در شيوه ي مقابله ي مذهبي از منابع مذهبي براي مقابله با مشكلات استفاده مي شود. رفتارهاي مذهبي ارزش مثبتي در پرداختن به نكات معني دار زندگي دارند.
به نگرش هاي مثبت، موجب آرامش از قبيل توكل به خداوند، زيارت و.... مي توانند از طريق ايجاد اميد و تشويق رفتارهايي مقابله ها هم منبع حمايت عاطفي و هم وسيله اي براي دروني فرد شوند. يافته هاي اخير نشان داده اند از آنجايي كه اين نو افراد، مي توانند مقابله هاي بعدي را تسهيل نمايند، بنابراين به كارگيري آنها براي اكثر ، تفسير مثبت حوادث زندگي هستند سلامت ساز است آكوچكيان، 1382 ؛ حسينيان و همكاران، 1383 ؛ سردارپور گودرزي و سلطاني زرندي، 1381 .
آنچه كه
محور اصلي و محل تمركز اين تحقيق مي باشد بررسي نقش معنويت بر سلامت رواني مي باشد.
با اندكي تسامح مي توان معنويت را در ادبيات مذهبي و معنوي به عنوان مذهب دروني شده يا باطني يا به عبارت بهتر به عنوان نتيجه ي مذهب دروني شده نام برد. وجه تمايز معنويت و مذهب ظاهري اين است كه معنويت نسبت به اين نوع مذهب آگاهانه تر و در زندگي عملي فرد تاثير گذارتر مي باشد. در حقيقت سؤال اصلي اين تحقيق اين است كه آيا با فعال سازي مفهوم معنويت در افراد براي يك دوره ي مشخص، مي توان سلامت رواني آنها را بهبود بخشيد.
ادبيات و پيشينه تحقيق
بررسي پيشينه تحقيقات (مك كنين (3)، 1968، مانسفيد (4) و باس، 1981، كاتل (5) و بوچر 1968، نشان مي دهد كه پيروان اصالت ذات، خلاقيت را يك توانايي و وصفت بالقوه تلقي مي كردند، ولي حتي متفكران پيشرو (ترمن ( 6)، 1925، كالكس (7 ) ، 1926 ، گالتن (8)، 1869) نيز بر اين باور بودند كه هر چند خلاقيت نيز مانند هوش، بعد ارثي دارد، باز هم عوامل محيطي مي توانند بر اين توانايي اثر بگذارند .
سندرز و سندرز (9)، در كتاب آموزش خلاقيت از طريق استعاره از طريق تاكيد مي كند كه براي پرورش خلاقيت بايد كودكان و نوجوانان امكان تفكر داد و آنان را از انجام دادن فعاليتهاي قالبي و از پيش تعيين شده تا حد امكان بر حذر داشت. در رابطه با پرورش خلاقيت، پژوهشهاي (آلبيرخ (10)، 1978، محمدي (11)، 1370) نشان داده اند كه افراد خلاق به مراتب بيشتر از افراد غير خلاق توانايي پرورش خلاقيت را در ديگران دارند .
بر اين اساس در اين مقاله به بررسي مفهوم خلاقيت و روند تفكر خلاق، ويژگيهاي افراد خلاق، عوامل موثر در خلاقيت، نقش معلم در پرورش خلاقيت، راههاي ايجاد و پرورش خلاقيت در دانش آموزان مي پردازيم .
مفهوم خلاقيت و روند تفكر خلاق :
نگاهي به منابع معتبر مربوط به خلاقيت، نوآوري و تفكر خلاق نشان مي دهد كه ريشه اين اصطلاح در نوع و روش فكري انسان نهفته است. در حقيقت فرد خلاق كسي است كه از ذهني جستجوگر و آفريننده برخوردار باشد .